Dit groepsbeeld is een proportioneel model in roze gips naar NMSk1113; dit model staat in de Orangerie op het terrein van het Ulriksdal Paleis, het marmer bevindt zich in het Nationalmuseum.
Het werk verbeeldt de vereniging van Mars en Venus, een populair motief in de filosofie en de kunst. In de Griekse mythe werd het overspel van Ares en Aphrodite belachelijk gemaakt toen haar man Hephaestus (wiens Romeinse equivalent Vulcanus was) hen op heterdaad betrapte met een magische strik. Taferelen van Mars en Venus in de Romeinse kunst negeren vaak de overspelige implicaties van hun verbintenis; de relatie werd geromantiseerd. In de grafkunst lieten echtgenoten en echtgenotes zich afbeelden als het gepassioneerde goddelijke paar.
Het verenigen van godheden die Liefde en Oorlog vertegenwoordigen leende zich voor allegorie. De Renaissance filosoof Marsilio Ficino merkt op dat “alleen Venus Mars domineert, en hij haar nooit”. Neoklassieke kunst zegt iets anders, zoals in deze sculptuur, waar Venus bezwijmt onder de omhulling van mannelijke agressie.
Afmetingen | N/B |
---|